Oplever du smerter under din graviditet?

Når du er gravid, gennemgår din krop en række store forandringer. Den øgede vægt fra barnet og din voksende livmoder fører til en ændret holdning og en større belastning på dine muskler og led, som desværre i nogle tilfælde fører til overbelastning og forskellige former for smerter. Det er helt naturligt, men kan være til stor gene i hverdagen.

I blogindlægget her dykker jeg ned i, hvilke smerter der er normale at opleve som gravid, og hvad du kan gøre for at forebygge og lindre smerter, når du venter dig.

Hvilke smerter er normale at opleve under min graviditet?

De typiske smerter, du kan opleve under din graviditet, skyldes i de fleste tilfælde en overbelastning af dine muskler og led. Overbelastningen opstår på grund af den ekstra vægt fra barnet/din voksende livmoder og den ændrede holdning, som graviditeten fører til, og kommer som regel til udtryk i form af bækkensmerter, hovedpine, lænde-/rygsmerter og/eller iskiassmerter.

Det er heldigvis ikke alle kvinder, som oplever smerter under deres graviditet, men har man haft tendens til at få smerter i bestemte områder af kroppen inden graviditeten, er der ofte også større sandsynlighed for at opleve smerter i det samme område under graviditeten. Hvis muskel-led-balancen i forvejen er udfordret, så du fx har haft smerter og spændinger i lænd og nakke, vil den ekstra belastning fra graviditeten overbelaste musklerne endnu mere, og dine gener og smerter forværres.

Vi ser dog også indimellem det modsatte, altså at nogle kvinder, som har kroniske sejlivede smerter, oplever at de mindskes under graviditeten. Forklaringen på det er sandsynligvis, at hvis du inden din graviditet har nedsat mobilitet, vil de hormonelle forandringer, særligt en stigning i hormonet relaxin, blødgøre dine led og sener, så du får større mobilitet og dermed færre spændinger, som kan give smerter.

Typiske kendetegn ved graviditetssmerter

Selv om gravide oplever forskellige typer af smerter og varierende styrke og hyppighed af deres gener, er der alligevel nogle generelle kendetegn, som går igen på tværs af de forskellige former for graviditetssmerter.

Du får det bedre efter hvile

I langt de fleste tilfælde har gravide færre smerter efter hvile – særligt først på dagen. I takt med, at dagen skrider frem, og musklerne trættes, tager generne til.

Derfor er anbefalingen at sørge for at tage mange hvil/pauser i løbet af dagen – gerne liggende, så kroppen aflastes. Det behøver ikke være lange hvil; ofte kan blot 5-10 minutter gøre underværker, og en tommelfingerregel er faktisk, at mange korte hvil er bedre end færre lange hvil.

Stående stillinger er særligt hårde

Da mange af graviditetsgenerne – særligt smerter i lænderyggen og bækkenet – skyldes, at dit tyngdepunkt forskydes, er stillinger, der skaber tryk på rygsøjlen og bækkenet særligt belastende for din krop: Den øgede vægt fra barnet og livmoderen tvinger bækkenet til at kippe fremad og øger svajet i lænden, så ryggens og bækkenets muskler hurtigere bliver overbelastet.

Derfor er en stående stilling som regel hårdere end en siddende, og en liggende stilling bedre end en siddende. Når du ligger ned, er der nemlig meget lidt belastning på musklerne (du kan dog stadig have smerter på grund af irriterede led – mere om det længere nede).

Det er netop derfor, at de pauser og hvil som vi anbefaler, meget gerne må foregå liggende. Det kan dog sagtens være, at et siddende hvil er tilstrækkeligt for lige netop dig (ligesom det ikke altid er muligt at finde et sted at ligge ned), så prøv dig lidt frem og læg mærke til, hvilke hvilestillinger der fungerer godt for dig.

Bevægelse er godt

Når man har smerter, mister man ofte lysten til at bevæge sig, men i den situation er det vigtigt at være opmærksom på, at mange gravide faktisk oplever, at det hjælper at bevæge kroppen.

Det skyldes, at bevægelse øger blodgennemstrømningen gennem musklerne, så de affaldsstoffer, der får musklerne til at syre til, bliver fjernet.

Det kan være bevægelse i form af strækøvelser, styrkeøvelser, gåture, cykelture eller bevægelse i vand. Mange gravide har god gavn af netop graviditetssvømning, for i vandet letter belastningen fra den øgede vægt fra barn og livmoder, så det er nemmere at bevæge og strække kroppen.

Ligesom med hvilene er det bedst med korte men hyppige intervaller af bevægelse. Prøv hele tiden af, hvad der fungerer for dig, og hvor din grænse er. Du kan få gode råd til øvelser til gravide i blogindlægget her.

Skæve stillinger forværrer smerterne

I forhold til bækkensmerter, som ofte skyldes en ubalance i bækkenet (det kan du læse mere om her), er det vigtigt, at du sørger for ikke at sidde, stå eller ligge skævt, da det højst sandsynligt vil forværre dine smerter.

Når du sidder (eller står) ret op og ned, har du lige meget belastning på højre og venstre siddeben, og på den måde minimerer du belastningen på bækkenet. En rigtig god metode til en god siddestilling er på en gymnastikbold, hvor du har begge fødder fladt på gulvet. På samme måde er det vigtigt at fordele vægten lige på begge ben, når du står op. Du kan få gode råd til den gode holdning, når du er gravid, i blogindlægget her.

Sidder du derimod skævt, fx ved at trække det ene ben op under balden, læne dig til den ene side eller falde sammen, når du sidder, lægger du mere vægt på det ene siddeben end det andet, og du øger dermed belastningen på den ene side af bækkenet. Dermed øger du risikoen for smerter i dit bækken.

Om natten, når du ligger i din seng, kan det være svært at undgå vridninger i bækkenet, fordi sideleje stort set er den eneste stilling, du kan ligge i. Som graviditeten skrider frem, bliver det umuligt at ligge på maven, og for mange også på ryggen.

Du kan rette op i bækkenet ved at lægge et oprullet vattæppe ind mellem benene, (hvis du da ikke vælger at bruge din partner). Det må gerne være så stort, at det øverste ben ligger horisontalt, så knæet ligger på højde med din hofte.

Du kan få mere viden om de forskellige typer smerter, du kan opleve under din graviditet, og hvad der kan hjælpe med at lindre og forebygge smerterne, i vores øvrige blogindlæg her: