Behandlinger til børn i skolealderen (6-14 år)

Oplever du, at dit barn i skolealderen har smerter eller spændinger? Eller måske er dit barn irritabelt, har søvnbesvær, har svært ved at håndtere skoledagen – eller har adfærdsvanskeligheder? Det kan ofte være svært som barn eller forælder at gennemskue, nøjagtigt hvad det skyldes. En grundig kiropraktisk undersøgelse og efterfølgende behandling kan som regel finde frem til årsagen og få den udbedret, så dit barn atter kan blive godt tilpas.

Hos Din Børnekiropraktor har vi specialuddannelse og adskillige års erfaring med behandling af smerter, spændinger og andre problemer hos skolebørn. Vi kan blandt andet hjælpe:

Børn med
smerter

Børn med motorikproblemer

Børn med adfærdsmæssige udfordringer

Kiropraktisk behandling for skolebørn

Skræddersyet behandling til skolebørn

Det kræver specialviden at behandle skolebørn, for kroppen er stadig under hastig udvikling.

Vi er specialuddannet i diagnosticering og behandling af børn. Med vores viden og erfaring kan vi derfor tilbyde behandlingsteknikker, som er tilpasset barnets alder.

Ved siden af vores efteruddannelse i børnekiropraktik har vi en specialuddannelse i børnemotorik. Hvis dit barn har motoriske udfordringer, ved vi, hvordan vi bedst og mest hensigtsmæssigt styrker kroppen. Vi tilbyder desuden særlige HjerneHarmoni-forløb, hvis dit barn har adfærdsmæssige problemer, som kan skyldes umodenheder i hjernen.

Vores dybe viden giver gode resultater, fordi vi når hele vejen rundt om dit barn. Vi fjerner ikke bare smerterne, men vi finder årsagen og behandler den, så vi skaber varig positiv forandring for dit barn.

Forebyggelse er den bedste behandling

Vi lægger stor vægt på forebyggelse, og derfor tilbyder vi et supplement til de forebyggende lægeundersøgelser. Dermed kan vi sikre, at dit barn får det bedste udgangspunkt for livslang trivsel.

Læs mere om vores forebyggende undersøgelser af dit barns muskler og led.

Hvis dit barn har smerter

Det er ikke altid let at finde frem til, hvor ens barns smerter kommer fra. Smerten og problemet sidder nemlig ikke altid samme sted. Ryggens muskler og led kan give smerter andre steder i kroppen, hovedpine kan stamme fra nakkehvirvler eller skuldermuskler, og bensmerter kan stamme fra lænden eller baldemuskler. På samme måde kan smerter i maveregionen stamme fra brystryggen.

På samme måder kan årsagerne til smerter også være mange. Her giver vi et overblik over de typiske årsager til smerter hos børn i skolealderen

Et typisk forløb

hvis dit barn har smerter

Behandlingsforløbet afhænger af, hvor længe problemet har været til stede.
Derfor har vi delt beskrivelsen af det typiske behandlingsforløb op i akutte smerter og tilbagevendende smerter.

Akutte
smerter

Hvis smerterne er opstået som følge af en akut skade, hvor vi kender årsagen, eller hvis der er tale om akutte smerter som hold i nakken, er behandlingsforløbet som regel kort.

Her vil det ofte være tilstrækkelig at konsultere børnekiropraktoren. Kiropraktoren vil med lette og præcise tryk justere rygsøjlen, så bevægelsen normaliseres. I vil desuden få gode råd og vejledning, der kan hjælpe barnet tilbage i god balance.

Allerede efter 1. behandling vil der være mærkbar effekt. Ofte vil barnet være færdigbehandlet inden for 2-3 behandlinger.

Kiropraktisk behandling af skolebørn

Tilbagevendende smerter

Er der tale om en tilbagevendende smerte eller en smerte som følge af langvarig belastning, anbefaler vi ved siden af den kiropraktiske behandling en grundig undersøgelse af dit barns bevægemønster hos vores børnefysioterapeut. Dette behandlingsforløb vil således bestå af to dele:

Kiropraktoren behandler smerten:

Vores fokus er i første omgang at fjerne smerten, og derfor finder vi ud af, hvor den stammer fra. Heldigvis er det som regel nemt for kiropraktoren at finde smertekilden. Hvis vi finder forstyrrelser i ryggens muskler og led, kan vi med lette og præcise tryk fjerne disse. Børn responderer hurtigt på kiropraktisk behandling. Allerede efter få behandlinger kan dit barn mærke en bedring. Men modsat smerter som er opstået akut, kan smerten have tendens til at komme tilbage. Derfor anbefaler vi en undersøgelse af dit barns bevægemønster, så vi kan identificere, hvorfor smerten og belastningen er opstået.

Fysioterapeuten undersøger bevægemønstret:

Ud fra sin specialviden i motorik laver vores fysioterapeut en grundig undersøgelse af, hvordan dit barn bruger kroppen, og om kroppens muskler arbejder sammen, så de støtter leddene. Finder vi ubalance i dit barns bevægemønster, giver vi gode råd og øvelser, der kan hjælpe dit barn tilbage i god balance.

Har dit barn brug for hjælp til at komme af med smerter eller spændinger?

Ring til os på 97 18 79 13 eller skriv til os på info@din-boernekiropraktor.dk

motorikproblemer børn

Hvis dit barn har motorikproblemer

Alle (normale) børn kan løbe og gå, men ikke alle børn gør det lige ubesværet. Det kræver et godt muskelsamarbejde at kunne løbe hurtigt og lege tagfat. God balance og kropsfornemmelse er vigtige for at kunne klatre og spille bold. Hvis musklerne modarbejder hinanden i stedet for at samarbejde, bliver barnet kluntet og virker tungt i bevægelserne. Man kan næsten se, at barnet bruger al for meget energi, men opnår meget lidt. Det bliver derfor svært og udmattende for barnet at indgå i almindelige aktiviteter i hverdagen.

Vi har god erfaring med at hjælpe børn med:

• Klodsethed: børn, som snubler let og hele tiden går imod noget
  • Balanceproblemer: børn, som ikke bryder sig om karruseller, eller som har tendens til køresyge
  • Skæv ryg
  • Hypermobil: børn, som overstrækker deres led og virker bløde (har også ofte en dårlig holdning)
  • Dårlig koordination: børn, som har svært ved boldspil og gymnastik
  • Tunge bevægelser: børn, som løber og bevæger sig tungt og langsomt.

Ved at undersøge alle grundstenene bag en god motorik (koordinationen, balancen, sanseintegrationen, styrken, bevægeligheden) finder vi frem til, hvilke øvelser der hurtigst og mest effektivt kan hjælpe dit barn til en god motorik.

motorikproblemer hos større børn

Et typisk forløb,

hvis dit barn har motoriske problemer

Selvom den kiropraktiske behandling i mange tilfælde udgør en mindre del af behandlingen, når der er tale om problemer med motorikken, indleder vi altid med en grundig kiropraktisk undersøgelse.

Derudover undersøger vores fysioterapeut dit barns motorik, dvs. barnets bevægemønster. Undersøgelsen vil finde frem til, hvad der udfordrer dit barn. Herefter lægger vi en behandlings- og træningsplan sammen med jer, og I får gode råd til, hvordan I kan styrke barnets motoriske udvikling.

Når vi skal hjælpe dit barn til en bedre motorik, er øvelser og træning nødvendige. Nogle gange er der tale om små justeringer med simple øvelser. Andre gange kræver det en større indsats, hvor vi tilrettelægger et skræddersyet hjemmetræningsprogram til dit barn, som kan strække sig over 2-3 måneder. Læs mere under “Børnemotorik”.

Er dit barn klodset, løber tungt eller har andre motoriske udfordringer, så lad os hjælpe.

Ring til os på 97 18 79 13 eller skriv til os på info@din-boernekiropraktor.dk

Hvis dit barn har adfærdsmæssige udfordringer

Mange adfærdsmæssige og indlæringsmæssige problemer skyldes umodenheder forrest i hjernen i det, der hedder frontallappen. Umodenheder i denne del af hjernen er forbundet med hyperaktivitet, koncentrationsbesvær, impulsivitet, indlæringsproblemer og sociale udfordringer.

Oplever dit barn problemer som disse, kan vores HjerneHarmoni-program være en løsning. Programmet er et personligt, skræddersyet hjemmetræningsforløb, som styrker hjernens funktion, så dit barn skal kæmpe mindre og får lettere ved at fungere i hverdagen.

HjerneHarmoni-programmet er et alternativ til Sundhedsstyrelsens tilbud. Du kan snart læse mere om programmet på hjemmesiden HjerneHarmoni.dk
Hjerneharmoni

Online hjælp

Vil du gerne have løbende hjælp og gode råd til dit barn? Så følg os på vores sociale medier, hvor vi deler ud af vores ekspertviden.

Kontakt din børnekiropraktor

Vi tilbyder også onlinekonsultation ved vores børnefysioterapeut

Har du brug for hjælp til din baby/dit barn men bor langt fra Brande, tilbyder vi onlinekonsultation for nogle konsultationstyper.