Har du problemer med iskiasnerven under din graviditet?

Ligesom det er tilfældet med andre former for ryg- og lændesmerter, oplever mange kvinder problemer med iskiasnerven under deres graviditet. Kroppen udsættes for en større belastning, både på grund af den ekstra vægt, man skal bære på, og på grund af de hormonelle forandringer, kroppen gennemgår i løbet af graviditeten.

Dette fører til en ændret kropsholdning og kan give spændinger i muskler og led i lænden og ned i balderne, og i visse tilfælde kan det føre til, at musklerne omkring iskiasnerven bliver så spændte, at nerven kommer i klemme – det, der kendes som iskiassmerter.

Hvad er iskiassmerter?

Hvis du har problemer med din iskiasnerve, vil du opleve smerter i ryggen/lænden og ned i balden, som kan trække videre ned i låret og helt ud i læggen. Smerterne kommer oftest ud i det ene ben, men kan også i sjældne tilfælde komme i begge ben på samme tid.

Denne type smerter er opkaldt efter den nerve, som smerterne oprinder fra, nemlig iskiasnerven, som er en af kroppens længste nerver. Nerven udspringer fra flere nerverødder i lænd og bækken, som samles og løber under baldemusklen Piriformis ned på bagsiden af låret og forgrener sig videre ned på bagsiden af benet.

Smerterne i ryggen og benet opstår, fordi der sker en påvirkning af nerven i dens forløb fra lænden ned i benet. Det kan skyldes stram muskulatur i balden: Når muskulaturen strammer omkring nerven, kan det give udstrålende smerter til både ryg og ben.

Du kan dog også opleve at have smerter, som stråler ned i benet, men som ikke stammer fra selve iskiasnerven, men derimod fra spændte baldemuskler og spændinger i lænden. I det tilfælde vil smerterne som regel ikke stråle helt ned under knæet. Dette kaldes også  piriformis-syndrom.

Uanset om du har deciderede iskiassmerter eller smerter fra spændte balde- og lændemuskler, vil øvelserne og behandlingen beskrevet længere nede kunne hjælpe dig. Vær dog opmærksom på, at jo mere vi kender den specifikke årsag til dine smerter, jo mere specifikke øvelser og behandling kan vi give. Derfor kan en grundig undersøgelse være en god idé, hvis de øvelser og råd, du får i blogindlægget her, ikke er nok til at lindre dine smerter.

Hvad kan årsagerne til iskiassmerter være, når jeg er gravid?

Når du er gravid, ændres din krops tyngdepunkt på grund af den voksende mave. Det giver en øget belastning af lænde- og balderegionen, dels fordi din holdning ændrer sig, og dels fordi ryggen og balderne skal arbejde hårdere for at stabilisere dig, da dine mavemuskler strækkes og svækkes for at give plads til din baby.

Den øgede belastning kan medvirke til, at baldemuskulaturen spænder op, og det kan i sidste ende medvirke til, at du får iskiassmerter, fordi iskiasnerven kommer i klemme mellem de spændte muskler.

NB: I visse tilfælde kan iskiassmerter hænge sammen med en diskusprolaps, hvor nerven påvirkes af et tryk oppe i lænden. I det tilfælde vil dine symptomer være anderledes end ved almindelige iskiassmerter, og det vil kræve en særlig behandling. Vi kan hjælpe med at afklare årsagen til dine iskiassmerter, når du kommer til undersøgelse hos os.

Hvad kan jeg gøre for at forebygge problemer med min iskiasnerve?

For at lindre eller forebygge problemer med din iskiasnerve, kan du lave en række udstrækningsøvelser, hvor du strækker muskulaturen i balden. Det kan medvirke til at løsne op for og afspænde muskulaturen, så nerven ikke kommer i klemme.

Derudover kan styrketræning af balder og lænd også hjælpe med til at forebygge iskiassmerter.

I vores klinik tilbyder vi holdtræning målrettet gravide, hvor du kan få hjælp til, hvilke øvelser der passer bedst til lige netop din krop og situation.

Har jeg brug for behandling, hvis jeg har iskiassmerter, mens jeg er gravid?

Alt efter, hvor slemme dine iskiassmerter er, kan det være nødvendigt med behandling.

Behandlingen af iskiassmerter består af en kombination af behandling af lænde- og baldemuskulatur og mobilisering af lænden og bækkenleddene, og den er særligt tilpasset din gravide krop.

Her vil vi forsøge at afhjælpe årsagen til, at iskiasnerven irriteres, ved at få den omkringliggende muskulatur til at slappe af, så presset på nerven forsvinder. Du får desuden en række skræddersyede øvelser og gode råd, så du selv kan lindre smerterne derhjemme.